Prof. Dr. Harald Kolrep
Professor Campus Berlin, R. 2.23
B.Sc. Medien- und Wirtschaftspsychologie
h.kolrep[at]hmkw.deProf. Dr. Harald Kolrep has been Professor of Media and Business Psychology in the Department of Psychology at the HMKW Berlin since 2012. With a background in psychology, computer science and philosophy, Prof. Dr. Harald Kolrep has been working in the field of human-machine interaction for over 20 years. As founder and senior consultant of HFC Human-Factors-Consult GmbH, board member of EAAP, European Association for Aviation Psychology and co-editor of the journal "Aviation Psychology and Applied Human Factors" Kolrep is successful at the intersection of research and practice.
In the interaction of people with technology, his research focuses on topics such as user-centered development, automation and safety in various application areas such as software design, video telephony, telecommunications, design of vehicles and driver assistance systems, air traffic control systems, as well as the design and validation of control rooms, for example in power plants and chemical plants.
2000 | Fachhochschule Konstanz, Studienzentrum Schloss Langenrain Master of Business Communication (MBC) | |
1996 | Technische Universität Berlin, PhD at the Department of Mechanical and Production Engineering on the topic "Cognitive Psychology Studies of Automation Consequences using the Example of Air Traffic Control". | |
1983-1989 | Technische Universität Berlin: Study of psychology, computer science and philosophy |
seit 2012 | HMKW Hochschule für Medien, Kommunikation und Wirtschaft, Berlin: Professor of Media and Business Psychology | |
Seit 2002 | HFC Human-Factors-Consult GmbH, Berlin; Founder and owner, Senior Human-Factors Expert | |
2009-2013 | TH Wildau; Lecturer, Safety Management and Human Factors | |
2005-2008 | Fachhochschule Nordwestschweiz (FHNW), Olten; Professor of General Psychology and Engineering Psychology | |
1997-1999 | Technische Universität Berlin; Vice President Research | |
1995-2000 | Technische Universität Berlin; Managing Director of the Center Human-Machine Systems | |
1989-1995 | Heinrich-Hertz-Institut für Nachrichtentechnik (HHI), Berlin and Technische Universität Berlin: Research Assistant |
Wäfler, T., Kolrep, H. & Waterson, P. (2015). Technik als Option - Einmischung als Muss. In: R. Wieland, O. Strohm, W. Hacker & P. Sachse (Hrsg.) Wir müssen uns einmischen. Arbeitspsychologie für den Menschen. Kröning: Asanger Verlag, S. 140-148.
Oehme, A., Kolrep, H., Person, F. & Byl, C. (2014). Taxonomie von Fehlhandlungen bei der Fahrzeugführung, Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Unterreihe "Fahrzeugsicherheit", Heft F 95. Bergisch Gladbach, BASt - Bundesanstalt für Straßenwesen. http://www.bast.de/DE/Publikationen/Berichte/unterreihe-f/2015-2014/f95.html
Platho, C., Schmidt, E.A. & Kolrep, H. (2014). Erfassung der Fahrermüdigkeit: Expertenbefragung zum Vergleich verschiedener Messverfahren. Zeitschrift für Verkehrssicherheit, 60(2): 87-93.
Jürgensohn, T. & Kolrep, H. (2013). Fahrermodellierung in Wissenschaft und Wirtschaft – 4. Berliner Fachtagung Fahrermodellierung 13./14. Juni 2013. Fortschritt-Berichte VDI, Düsseldorf: VDI Verlag.
Platho, C., Pietrek, A., Kolrep, H. (2013). Erfassung der Fahrermüdigkeit. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Unterreihe "Fahrzeugsicherheit", Heft F 89. Bergisch Gladbach: BASt, Bundesanstalt für Straßenwesen.
Kolrep, H.; Leitner, R.; Platho, C., Richter, T.; Schreiber, A.; Schreiber, M. & Butterwegge, P. (2013) Abbiegeunfälle Pkw/Lkw und Fahrrad. Forschungsbericht Nr. 21. GdV, Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e.V.
Platho, C., Kolrep, H. & Kühn, M. (2011). Nutzen und Risiken von Tagfahrlicht für Pkw-Fahrer und schwächere Verkehrsteilnehmer. In: Zeitschrift für Verkehrssicherheit 2011; (4): pp. 171 – 175.
Kolrep, H., Oehme, A. & Mohs, C. (2010). Task Analysis Tool for Human Factors Cases in Aviation. In: Proceedings of the 29th Conference of the European Association for Aviation Psychology. - Performance, Safety and Well-being in Aviation. 20-24 September 2010, Budapest, Hungary.
Kolrep, H.; Rimini-Döring, M.; Oehme, A.; Jürgensohn, T. & Altmüller, T. (2005). Wie sieht müde aus? – Entwicklung und Validierung einer Skala zur Müdigkeitsbewertung von Kraftfahrern. In: L. Urbas & C. Steffens (Hrsg.) Zustandserkennung und Systemgestaltung, 6. Berliner Werkstatt Mensch-MaschineSysteme, pp. 65-70. Düsseldorf: VDI-Verlag.
Jürgensohn, T. & Kolrep, H. (2004). Subjektive Fahrerempfindungen messen und objektivieren. Automotive Engineering Partners, No.: 2004-03.
Timpe, K.-P.; Jürgensohn, T. & Kolrep, H. (2002). Mensch-Maschine-Systemtechnik. 2. Auflage Düsseldorf: Symposion Publishing.