Department of Economics
Teaching Staff

Lorenz Grünewald

Research Associate Campus Berlin

 

B.A. Media- and Event Management

l.gruenewald@hmkw.de

Teaching

  • Digital Media Economy
  • Print Media Economy
  • Project weeks

Research and Teaching Focus

  • Music industry & music culture
  • Brand theory
  • Media management
  • Meme studies

Curriculum Vitae

Education

Since 2014

   University of Music, Drama and Media Hanover, PhD project working title "A Music Culture of Brands. How brands become meaningful through music" at the Institute for Journalism and Communications Research
2010-2013University of Music, Drama and Media Hanover, Master of Arts in Strategic Music- and Media Management at the Institute for Journalism and Communications Research
2012Istanbul University (Turkey), semester abroad
2006-2013ArtEZ hogeschool voor de kunsten. Bachelor of Music (guitar)

Work Experience

Since 2013HMKW University of Applied Sciences of Media, Communication and Management, Research Associate in the Department of Economics
Since 2010HPM Audio: Founder und Director at the online music label
2011-2012Schlüterschen Verlagsgesellschaft mbH, student assistant
2009-2015Freelance live and studio guitarist

Publications

Academic publications

Petzold, T., & Grünewald, L. (i.V.). Social Networks and Value Creation: Towards a Model for Media Multiplexity in Value Creating Networks. Berlin.

Grünewald, Lorenz. (i.V.). Produktivität mit YouTube: Skizze einer Theorie medialer Werteschöpfung. In H. Schwetter, H. Neubauer, J.-M. Kühn, & D. Mathei (Eds.), Produktivität von Musikkulturen. Kassel: Kassel University Press.

Grünewald, L., & Haupt, J. (2014). Value Creation on Youtube: How Musicians, YouTubers and Commercial Networks Create Social, Cultural and Economic Capital. Presented at the Vienna Music Business Research Days, Vienna. Link 

Haupt, J., & Grünewald, L. (2014). Vom Produkt zum Produktionsmittel : was Medienunternehmen von Spotify lernen können. In H. Rau (Ed.), Digitale Dämmerung : die Entmaterialisierung der Medienwirtschaft. Nomos.

Grünewald, L. (2013). Value-creating relationships and alternative forms of capital as tools for netowork analysis in creative economies. In Vienna Music Business Research Days 2013. Wien. Link 

Engelmann, M., Grünewald, L., & Heinrich, J. (2012). The New Artrepreneur - How Artists Can Thrive on a Networked Music Business. International Journal of Music Business Research, 1(2), 31–45.

Journalism

Grünewald, L. (2015). Ich bin’s wieder, euer Adi. Das Netz: Jahresrückblick Netzpolitik, 2015/2016. Link

Grünewald, L. (2015). Broadcast whom? Die neuen alten Selbstverständnisse im YouTube Ökosystem. Sind multi-channel-Networks die neuen Sender? Der Digitale Wandel, 4/14. Link

Talks and lectures

Grünewald, L. (2015, September 29). Researching Brands and Music Culture. Presented at the 6 th Vienna Music Business Research Days, Young Scholars Workshop, Vienna.

Winter, C., & Grünewald, L. (2015, May 6). New Perspectives for Use-Values? For a more Complex Understanding of Digital Labour. Presented at the 5th ICTs and Society-Conference: The Internet and Social Media at a Crossroads: Capitalism or Commonism? Perspectives for Critical Political Economy and Critical Theory, Vienna.

Grünewald, L. (2014, November 14). YouTuber und YouTube-Musiker: Produktion als Werte-Schöpfung mit digitalen Netzwerkmedien. Presented at the Fachtagung Produktivität von Musikkulturen, Universität Kassel.

Grünewald, L., & Haupt, J. (2014, January 30). Zwischen Strategie und Emergenz: Die Produktion von Pop als non-monetäre Wertschöpfung in Musiknetzwerken. Presented at the 6. Jahrestagung der AG Populärkultur und Medien, Gesellschaft für Medienwissenschaft, Karshochschule Karlsruhe.

Haupt, J., & Grünewald, L. (2013, November 15). Der Wandel des „Sharens“ von Musik im Kontext von Medienentwicklung und Entmaterialsierung als Beispiel für die Veränderung strategischer Herausforderungen von Medienunternehmungen. Presented at the Jahrestagung der Fachgruppe Medienökonomie. Deutsche Gesellschaft für Publizisitik und Kommunikationsforschung, Ostfalia Hochschule Salzgitter.

Engelmann, M., Grünewald, L., & Heinrich, J. (2012). Der Artrepreneur: Wie vernetzte Künstler neu Wert schöpfen können, Tagung Musiker 3.0, Musikhochschule Carl Maria von Webern, Dresden

Engelmann, M., Grünewald, L., & Heinrich, J. (2012). The new artrepreneur: How artists can thrive on a networked music business, Vienna Music Business Research Days

Awards

Winner of Best Paper Award at Vienna Music Business Research Days (13 participants)

Memberships

German Association for Music Business and Music Culture Research (GMM).

Association for Media Research (GfM)

German Association for Journalism and Communication Studies (DGPuK)